TB logo

Bel nu voor advies of een afspraak: 0573 - 259643

Tips om overgangsklachten te verminderen en er jong uit te blijven zien!

Oh nee, de overgang!overgang opvliegers voorkomen

Wanneer vrouwen in de overgang komen verandert er veel, hormonen die door je lijf gieren,

opvliegers en nog veel meer onaangename bijwerkingen.

Vrouwen komen ongeveer rond hun 50e die al rond hun 30e oestrogeen gehalte lager, er kan osteoporose (botontkalking) ontstaan en hormonen zorgen ervoor dat je sneller stemmingswisselingen krijgt of depressies, eenzaamheid en onzekerheid. levensjaar in de overgang, er zijn natuurlijk uitzonderingen of 40e in de overgang komen. Wanneer een vrouw in de overgang komt wordt het oestrogeen gehalte lager, er kan osteoporose (botontkalking) ontstaan en hormonen zorgen ervoor dat je sneller stemmingswisselingen krijgt of depressies, eenzaamheid en onzekerheid.

Lichamelijke klachten in de overgang, wat er aan te doen?

Haar, huid en botten, dit zijn de voornaamste onderdelen wat verandert tijdens de overgang.

 

Haren en de overgang

We kunnen last krijgen van ongewenste haargroei in ons gezicht, bijvoorbeeld op de bovenlip, kin of wangen. Een gemakkelijke manier om dit op te lossen is het te laten epileren, harsen of definitieve ontharing.

Op onze hoofdhuid is juist het tegenovergestelde van toepassing, onze haren worden slapper en futlozer doordat het oestrogeen is vermindert. Een goede manier om de hoofdhuid te stimuleren is jezelf een goede hoofdhuidmassage te geven tijdens het wassen of op een ander moment. Ook zijn er tegenwoordig verschillende producten waardoor onze haarbos wat voller kan worden.

 

Huid en de overgang

Uiterlijke veranderingen van gezicht en hals tijdens de overgang
Uiterlijke veranderingen van gezicht en hals tijdens de overgang

Je huid krijgt door alle hormonale schommelingen het één en ander te verduren. Zoals hierboven vermeld wordt ons oestrogeen gehalte lager wat er bij onze huid ook voor zorgt dat de huid slapper wordt, droger en rimpeliger. Ook is uit recent onderzoek gebleken dat de huid op onze bovenlip daardoor het snelst de verticale rimpeltjes vertoont. Onderzocht is ook dat vrouwen sneller last krijgen van rimpeltjes op hun bovenlip dan mannen, dit komt doordat vrouwen minder zweet- en talgklieren hebben op dat gebied dan mannen.

Wat je zelf al kan doen is je huid goed verzorgen, met een aantal goede basisproducten en eventueel aanvullend een serum dat speciaal werkt op de stimulatie van de celdeling en werkt tegen rimpeltjes zoals het Pascaud Re-Boost serum. Ook is het goed om met regelmaat je huid te scrubben of te peelen en daarna een goed hydraterend masker te gebruiken, hierdoor stimuleer je de celdeling en dus de aanmaak van een nieuwe huid.

Als je daarbij regelmatig een bezoek aan de schoonheidssalon boekt en je huid een goede stimulans geeft tegen de verslapping en huidveroudering ben je al op de goede weg.

 

Botten en de overgang

Wat betreft de botten in ons lichaam krijgt ongeveer 20% van de vrouwen in de overgang last van osteoporose (botontkalking), dit komt door de afname van oestrogeen. Bij vrouwen in de overgang kan de botmassa in enkele jaren zo’n 10 tot 20 procent verminderen en dat zorgt er dus voor dat de botten fragieler zijn en sneller kunnen breken. Vrouwen die vervroegd in de overgang komen hebben meer kans op osteoporose.

Osteoporose wordt niet altijd vastgesteld, wanneer u wat heeft gebroken en u bent boven de 50 kunt u aanvragen of ze kunnen nakijken of u last heeft van osteoporose. Speciale voeding en voedingssupplementen kunnen hierbij wel helpen, vaak wordt geadviseerd om vitamine D en calcium te gaan nemen. Deze stoffen zorgen ervoor dat de botten sterker worden en minder snel breken.

Wat te doen in de overgang?

Als je in de overgang zit en je wilt diverse klachten aanpakken zijn er verschillende voedingssupplementen te verkrijgen die werken tegen de overgang. Nu is het wel zo dat per persoon

het verschillend is welk product er bij wie werkt. De manier om hier achter te komen is het uit te testen.

Wel zijn er enkele stoffen onderzocht die echt de klachten kunnen verminderen van de overgang. Neem nou bioflavonoiden, er zijn heel veel soorten maar uit onderzoek is gebleken dat

bioflavonoiden uit citrusvruchten goed helpen bij o.a. stemmingswisselingen. Daarentegen blijkt dat Genisteine behoort tot de fyto-oestrogenen die voorkomt in bijvoorbeeld soja. Het werkt als het

vrouwelijk hormoon oestrogeen en kan dus overgangsklachten verminderen. Ook zijn de omega vetzuren een belangrijk onderdeel tijdens de overgang, voornamelijk de

omega 3 vetzuren hebben een gunstige werking. Niet alleen werkt visolie erg goed tegen hart- en vaatklachten maar uit onderzoeken is gebleken dat door toevoeging van visolie in ons

dagelijkse leven een belangrijk deel van osteoporose, dat gerelateerd is aan het verlies van de hormoonproductie, kan voorkomen.

overgangsklachten verminderen

 

Ook kan de huisarts hormoontabletten of pleisters voorschrijven, in deze tabletten of pleisters zit het vrouwelijke hormonen oestrogeen. Dit is een effectieve maar bedenkelijke manier om van de klachten af te komen, omdat deze middelen risico’s en bijwerkingen hebben. Indien u echt veel klachten heeft kunt u het beste naar uw huisarts gaan om te bespreken of de risico’s en bijwerkingen u waard zijn om van de klachten af te komen.

De overgang heeft dus veel bijwerkingen en is niet altijd even prettig, maar er zijn dus wel mogelijkheden om de klachten te verminderen en het wat aangenamer te maken!

 

Dit vind u wellicht ook interessant:

 

blok_nieuwsbrief   Schrijf u in voor de Huidverjongingsnieuwsbrief en krijg de belangrijkste tips om er jong uit te blijven zien!

 

  Bovenlip rimpels bij vrouwen. Wat te doen? Lees verder;…

 

ik ben zo moe Hoe verbeter je je nachtrust? Lees verder;…

 

Beauty Pillow aanbieding   Slaap je mooi. Beauty Pillow het anti ageïng kussensloop. Lees hier meer…

 

Strakke buik oefeningen behandeling zonder operatie voor  Plaatselijk vet verwijderen zonder zweet. Lees hier;… 

Deel dit bericht:

1 thought on “Tips om overgangsklachten te verminderen en er jong uit te blijven zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.